moshaver20

ساخت وبلاگ

آیا شما نیز دوست دارید که تمام توجه همسرتان برای شما باشد؟ آیا با ناز کردن برای شوهر، آنچه که می خواهید را بدست می آورید؟ اکثر زنان و یا بهتر است بگوییم همه زنان دوست دارند که شوهرانشان به آنها توجه کرده و همیشه آنها را بپرستند. آنها دوست دارند که شوهرانشان خریدار نازهای زنانه آنان باشند و به همسر خود به شدت اهمیت بدهند. ناز کردن برای شوهر را تا حدودی هر زنی بلد است. اما سوال اینجا است که چیکار کنم شوهرم نازم بکشه؟

مشاوران مرکز مشاوره خانواده آویژه به بررسی این موضوع پرداخته و به شما کمک کرده اند تا کاری کنید که شوهرتان ناز شما را بکشد. اگر شما نیز می خواهید همیشه مورد لطف و نوازش همسرتان قرار بگیرید و دائم برای او ناز کنید، پس مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

راهکارهایی برای ناز کشیدن شوهر

مسلما با گذشت زمان، زندگی مشترک شما از هیجان های اولیه خود دور می شود. توجه به یکدیگر و عشق و علاقه نشان دادن طبیعی شده و با زندگی واقعی تطبیق داده می شود. شما و همسرتان آهسته آهسته آنقدر به هم عادت می کنید که دیگر ناز و نوازش را یک عادت می دانید و حتی ممکن است گاهی از آن فاصله بگیرید. بسیاری از زنان به دنبال راهکارهایی برای ناز کردن برای شوهرانشان هستند و هر بار با ترفندهای مختلفی اجازه نمی دهند که زندگی آنها یکنواخت شده و از هیجانی بودن و عشق و علاقه فاصله بگیرد. ناز کشیدن شوهر می تواند زن را به زندگی امیدوارتر کرده و به او قدرت مدیریت و کنترل خانواده را بدهد. پس این مهم است که شوهرتان علاوه بر اینکه به نیاز های مادی شما و خانواده اهمیت می دهد، به نیازهای روحی و روانی شما نیز اهمیت بدهد.

برای اینکه شوهرتان ناز شما را خریدار باشد باید چه کرد؟ بهترین راهکارها برای موضوع عبارتند از:

لباس های زیبا بپوشید

اگر می خواهید ناز شما خریدار داشته باشد، پس علاوه بر ناز کردن برای همسر به ظاهر و لباس های خود اهمیت بدهید. پوشیدن لباس های زیبا و اهمیت دادن به ظاهر می تواند شما را دلرباتر کرده و باعث شود همسرتان به سمت شما آمده با نوازش موهایتان و یا در آغوش گرفتن شما، ناز کشیدن همسر را انجام دهد.

لطافت زنانه داشته باشید

زنانی که به شدت رفتارهای مردانه دارند و از لطافت زنانه داشتن دوری می کنند، ناز کردن را بلد نیستند. همچنین این زنان نمی توانند به گونه ای رفتار کنند که همسرشان ناز آنها را بکشد و به آنها اهمیت بدهد. برخی از زنان به دلیل داشتن کارهایی با روحیات مردانه، دیگر نمی توانند مانند دیگر خانم ها لطافت زنانه را داشته باشند. اگر شما نیز در حرفه مردانه و زمخت فعالیت دارید، سعی کنید اجازه ندهید که کار شما بر رفتار و ویژگی های زنانه شما تاثیر بگذارد. به دبنال این باشید که رفتارهای زنانه خود را حفظ کنید و به حرف زدن مانند مردان و یا رفتار کردن مانند آنها عادت نکنید.

شما می توانید در مهمانی های زنانه حضور فعال داشته باشید تا فراموش نکنید ناز کردن، لطیف بودن و نرم و آرام بودن جز ویژگی های اصلی زنان است. این درست است که زنان نیز می توانند مانند مردان سرسخت باشند. اما سرسخت بودن زنان باید در کنار لطافت زنانه آنها باشد تا معنا پیدا کند. در غیر این صورت آنها نمی توانند به نیازهای ظریف و لطیف زنانه خود پاسخ مناسب بدهند.

کمی لوس شوید

اگر می خواهید شوهرتان ناز شما را بکشد و به شما توجه کند. می توانید کمی لوس شوید. سر به سر او بگذارید و با لوس بازی هایی که نه افراطی هستند و نه کم، شوهرتان را مجذوب کنید. لوس بودن تا حدودی می تواند باعث شود که شوهرتان به سمت شما جذب شود و ناز کشیدن را یاد بگیرد. مثلا اگر برای شما سخت است درب بطری را باز کنید می توانید با صدایی بچگانه از همسرتان بخواهید درب را باز کند و از او تشکر کنید. یا به هر روشی و در هر موقعیتی که احساس می کنید مناسب است، از لوس شدن برای رفتن در آغوش همسر و یا ناز کشیدن شوهر استفاده کنید.

ناز کردن را بلد باشید

برای اینکه شوهرتان ناز شما را خریدار باشد، شما باید ناز کردن بلد باشید. اگر می خواهید همسرتان دائم به دنبال ناز کشیدن باشد اما خودتان هیچ کاری نکنید. مسلما نتیجه درستی نخواهید گرفت. ابتدا شما باید ناز کردن برای شوهر را بلد باشید. همچنین آن را به نحوی تاثیر گذار انجام دهید. راه های مختلفی برای ناز کردن وجود دارد. شما می توانید راه حل مناسبی که برای همسرتان نیز مهم است را بیابید. با ناز کردن برای همسر، ناز کشیدن او را مشاهده کنید.

رمانتیک باشید

یاد بگیرید که رفتارهای رمانتیک گونه داشته باشید تا همسرتان نیز خریدار ناز شما باشد. از سوپرایز کردن های شوهر و یا صرف یک شام عاشقانه غافل نشوید. رمانتیک بودن می تواند به شما کمک کند تا برای شوهر خود ناز کنید و او نیز پاسخ مناسبی به نازهای شما بدهد.

با شوهرتان صبت کنید

گاهی مردها نمی دانند که باید چگونه رفتار کنند و یا چه عملکردی در برابر همسر خود داشته باشند. بسیاری از مردان خبر ندارند که زنان عاشق ناز کردن و ناز خریدن شوهرانشان هستند. پس قبل از اینکه از آنها توقع ناز کشیدن داشته باشید. در این باره با او صحبت کنید. به او بگویید که گاهی نیاز دارید به شما توجه ویژه ای داشته باشند. در آغوش بگیرند و موهایتان را نوازش کنند و به هر طریقی ناز کشیدن از همسر را بلد باشند.

به آنها ناز کشیدن را یاد بدهید

برخی از مردان اصلا ناز کشیدن را بلد نیستند. آنها در خانواده ای بزرگ شده اند که والدین آنها نسبت به هم مهربانی کردن و عشق و علاقه نشان دادن را نداشته اند. یا حداقل در جمع و در کنار فرزندان این گونه رفتار نمی کردند. آنها ناز کردن مادرشان برای پدر و ناز کشیدن پدر از همسر را ندیده و بلد نبوده اند. پس سعی کنید به آنها یاد بدهید که چه باید بکنند و چگونه ناز همسر را خریدار باشند.

سخن آخر

ناز کردن برای شوهر می تواند برای شما آسان باشد. اما ناز کشیدن مردان گاهی می تواند سخت باشد. مرد مطابق با روحیه خود و ویژگی هایی که دارد شاید نداند که چگونه باید خریدار ناز همسر خود باشد. پس سعی کنید اگر همسرتان خریدار نازهای شما نبود. عصبانی نشوید و در آرامش کامل دلیل این موضوع را متوجه شوید. اگر او بلد نبود و نمی داند چگونه باید این کار را انجام دهد. به او یاد بدهید و آنچه را که از او انتظار دارید بیان کنید. مسلما با تلاش و صبوری شما می توانید ناز کشیدن را به شوهر خود یاد بدهید.

منبع: مشاوره خانواده تلفنی 

 

moshaver20...
ما را در سایت moshaver20 دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : آرش ravanshenasekhoob بازدید : 266 تاريخ : ساعت:

هدف مشاوره نوجوان کمک به آنها برای درک احساسات، افکار و رفتارهایشان است. راهبردهای مشاوره اولا باید به نوجوانان در پیشگیری از مشکلات کمک کند، دوما رشد نوجوان در محیط خانوداه و جامعه را تسهیل کند. تا برخلاف دیدگاه عموم نوجوانی دوره ای سرشار از تجربیات خوشایند برای فرزندان شما باشد.

متأسفانه از هر 10 نوجوان، 4 نفر هر سال به شدت افسرده می شوند. این یک آمار تکان دهنده است. البته با توجه به تغییرات رشدی و فشارهای متعدد دیگری که نوجوانان تجربه می کنند، این آمار احتمالا از این هم بیشتر است. بنابراین نیاز به مشاوره نوجوانان کاملا قابل درک است.

نوجوانان می توانند مشکلات بزرگ سلامت روان را تجربه کنند و تا 50 درصد از این مشکلات ممکن است قبل از 14 سال آینده ایجاد شوند. علاوه بر این، مسائل مربوط به مدرسه، دوستی و خشونت، تولد خواهر و برادر جدید و طلاق ممکن است به طور جدی نوجوانان را تهدید کنند.

نوجوان کیست؟

نوجوانی مرحله عبور از دوره کودکی به بزرگسالی است. این مرحله  معمولاً بین 10 تا 19 سالگی در نظر گرفته می شود. این زمانی است که تغییرات جسمی و ذهنی زیادی در نوجوانان رخ می دهد، تغییرات جسمی اغلب به عنوان بلوغ شناخته می شود. همین تغییرات ممکن است نوجوانان را مستعد حساس بودن، زود رنج شدن، تجربه نوسانات خلقی و کاهش سطح اعتماد به نفس کند. به همین دلیل، مشاوره برای نوجوان باید درمان آسیب‌های مطرح شده را به دقت بررسی کنند.

نوجوان کیست؟

ذهن یک نوجوان با سرعت شگفت انگیزی رشد می کند. بلوغ فکری، به علاوه دیگر تغییرات در دوران نوجوانی، بر نحوه رفتار، تصمیم گیری و تعامل نوجوانان با دیگران تأثیر می گذارد. مشاوره به نوجوانان فرصتی را می دهد تا احساسات خود را کشف کنند. از طریق مشاوره، اعتماد به نفس و بلوغ نوجوان رشد می کند و آنها یاد می گیرند که با خود و دیگران با احترام رفتار کنند.

نوجوانان با چالش های زیادی روبرو هستند:

  • روابط با همسالان
  • خشونت 
  • خودکشی
  • سوء مصرف مواد
  • اضطراب 
  • افسردگی 
  • مشکلات در محیط خانه 
  • مشکل در محیط مدرسه

نوجوانی: زمان تغییر یا تهدید؟!!!!!

نوجوانی یکی از مهمترین مراحل رشد انسان است. در طول سال های نوجوانی، افراد با تغییرات جسمی، روانی، هویتی زیادی مواجه می شوند. در حالی که نوجوانی اغلب به عنوان دورانی سختی تصور می شود، اما بسیاری از نوجوانان این مرحله از زندگی را با آرامش طی می کنند.

بنابراین خدمات مشاوره نوجوانان باید به نوجوانان و خانواده‌هایشان کمک کند تا راه‌هایی را برای رشد روانی-اجتماعی آنها شناسایی کنند. مشاوره به نوجوانان کمک می کند که ایمن باشند و احساس خوبی نسبت به خود داشته باشند.

مشاوره نوجوانان تلفنی راهکارهایی  را برای موارد زیر ارائه می دهد:

  • مدیریت خشم
  • مشکلات تحصیلی
  • اضطراب
  • نگرانی های رفتاری
  • مشکلات تصویر بدن
  • قلدری (آنلاین و در مدرسه)
  • افسردگی
  • نگرانی از مواد مخدر و الکل
  • اختلالات اشتها
  • درگیری خانوادگی
  • سوگ و فقدان
  • تعارض بین فردی
  • مسائل مربوط به رابطه با جنس مخالف
  •  ترک تحصیل
  • خودآزاری و افکار خودکشی
  • مسائل مربوط به عزت نفس
  • جنسیت
  • مشکلات خواب
  • انزوای اجتماعی
  • فشار همسالان

آخرین آمار سلامت روان نوجوانان

سال‌های نوجوانی باید زمان بدست آوردن استقلال، کاوش و افزایش اعتماد به نفس باشد. با این حال برای بسیاری از نوجوانان، سنین نوجوانی مرحله ای گیج‌کننده‌، سرشار از انزوا، نگرانی و ترس است. بررسی سلامت روان نوجوانان در سال های اخیر بیانگر این واقعیت است که که از هر 10 نوجوان، 1 نفر در سال گذشته مشکلات سلامت روان را تجربه کرده است. متاسفانه از هر 13 نوجوان 12 تا 17 ساله، 1 نفر به طور جدی به خودکشی فکر کرده است.

[caption id="attachment_12556" align="aligncenter" width="800"]آمار سلامت روانی نوجوانان آمار سلامت روانی نوجوانان[/caption]

این ارقام عمیقا نگران کننده است. با این حال،شواهد قوی وجود دارد که نشان می‌دهد مشاوره نوجوان با مداخله ای زودهنگام در دوران نوجوانی می‌تواند بهزیستی روانی، عزت نفس و تاب‌آوری اجتماعی را افزایش دهد. آموزش راهبردهای مقابله ای (مانند تغییر رفتار و تکنیک های تمرکز حواس) به نوجوانان،کمک می کند تا در برابر چالش های زندگی مقاومت کنند. والدین با مشاوره تخصصی نوجوان می توانند اطمینان حاصل کنند که گذار نوجوان آنها به بزرگسالی یک تجربه ایمن و ارزشمند است.

ریسک پذیری نوجوانی: مرحله مهمی از رشد

شکل گیری هویت نوجوانان شامل تجربه نوجوانان با نقش ها، رفتارها و موقعیت های اجتماعی جدید است. این کاوش برای ایجاد هویت بزرگسالی آنها و متمایز کردن آنها از دوران ضروری است. پژوهش های روانشناسی نوجوان نشان می‌دهد که تغییرات هورمونی چشمگیر و رشد سریع مغز که در دوران نوجوانی اتفاق می‌افتد، معمولاً منجر به کاهش کنترل تکانه و افزایش رفتارهای پرخطر می‌شود. رفتار مشکل ساز نوجوان ممکن است ظاهر بیرونی داشته باشد (خشم، پرخاشگری و تعارض خانوادگی)، یا نمود رفتار نوجوان شما ممکن است به صورت درونی باشد (اضطراب، افسردگی و کناره گیری خانواده).

مشاوره برای نوجوانان فرصت ارزشمندی است که به نوجوانان کمک می کند تا خودشان، رفتارها و تعاملات خود با دیگران را مدیریت کنند.

چرا نوجوان شما غمگین یا گوشه گیر است؟؟

وقتی نوجوانان شروع به کشف هویت آینده خود می کنند، معمولاً سطح بالایی از اضطراب، شک و خودآگاهی را تجربه می کنند. نوجوانان در حال کشف اینکه چه کسانی هستند، تلاش می‌کنند راه‌هایی بیابند تا با موقعیت آینده خود در بزرگسالی و با محیط‌های اجتماعی که به سرعت در حال تغییر هستند سازگاری پیدا کنند. که این حالت می تواند سطوح بالایی از اضطراب و پریشانی ایجاد کند. بسیار مهم است که نوجوانان هنگام تلاش برای بلوغ و پیدا کردن جایگاه خود در دنیای بزرگسالان تشویق و حمایت شوند. اگر نوجوان شما در حال تلاش برای مدیریت احساسات خود در این زمان است، مشاوره نوجوان می تواند بسیار مفید باشد.

[caption id="attachment_12557" align="aligncenter" width="800"]دلیل گوشه گیر بودن نوجوانان دلیل گوشه گیر بودن نوجوانان[/caption]

مشاوره نوجوانان (12 تا 18 سال به بالا)

سال‌های نوجوانی مجموعه‌ای از چالش‌ها برای نوجوانان و والدین است.

1. نوجوانان کم سن تر اغلب با تطبیق و سازگاری در مدرسه دست و پنجه نرم می کنند. نوسانات خلقی غیرمعمول و کناره گیری از کانون خانواده ممکن است اولین نشانه هایی باشد که نشان می دهد که فرزند شما به مشاوره نوجوان نیاز دارد. علاوه بر این، شروع بلوغ می تواند یک زمان گیج کننده و ناراحت کننده باشد. تصویر بدن، اضطراب و مسائل مربوط به عزت نفس در این گروه سنی بین نوجوانان رایج است.

2. نوجوانان بزرگتر اغلب رفتارهای پرخطری مانند سیگار کشیدن و سوء مصرف مواد دارند. این رفتارها می تواند منجر به خطرات سلامتی، تعارضات بین فردی و رفتارهای اجتماعی نامطلوب شود، مانند: مسائل مربوط به سلامت روان، پرخاشگری و خشونت، رانندگی در حالت مستی، رابطه جنسی ناایمن/ناخواسته و بارداری ناخواسته.

تصادفات رانندگی و خودکشی دو عامل اصلی مرگ در میان نوجوانان هستند. اگر نوجوان شما رفتارهای پرخطری از خود نشان می دهد، بسیار ضروری است که به او کمک شود تا بتواند با موفقیت از عهده چالش های نوجوانی برآید.

محور جلسات مشاوره نوجوانان

مشاوره نوجوانان عملی و راه حل محور است.

هم با خود و هم با نوجوانتان صحبت می شود تا درک روشن و متعادلی از مشکل به دست آورید.

موانع رسیدن به اهداف روشن می شود تا برای آنها راه حلی بیابید.

اهداف قابل دستیابی مشخص می شود که هم شما و هم نوجوانتان برای رسیدن به آنها انگیزه پیدا کنید. مانند: (آرامش بیشتر در خانه، توانایی بیرون رفتن با دوستان، تمرین ارتباط صادقانه)

به شما و نوجوانتان کمک می شود تا به درک مشترکی از نیازهای همه اعضای خانواده برسید.

پیشنهاد راه هایی را برای حمایت از نوجوان و پیشگیری از مشکلات.

برنامه ریزی برای رو به رو شدن با چالش ها.

حفظ دست آورد ها و پیشرفت های به دست آمده.

[caption id="attachment_12558" align="aligncenter" width="800"]در جلسات مشاوره نوجوان چه اتفاقی می افتد؟ در جلسات مشاوره نوجوان چه اتفاقی می افتد؟[/caption]

اگر نوجوان من به مشاوره نیامد، چکنیم؟

ما اغلب از والدین می شنویم که می دانند چیزی وجود دارد که نوجوان آنها را آزار می دهد، اما نوجوان آنها در برابر مراجعه به مشاوره نوجوان مقاومت می کند. رایج‌ترین دلیلی که نوجوانان نمی‌خواهند به مشاوره بیایند، نگرانی در مورد حفظ حریم خصوصی آنها است – به‌ ویژه اگر مسئله، رفتارهایی باشد که با گفتن آن با سایر اعضای خانواده احساس راحتی نمی‌کنند. بسیار مهم است که نوجوان شما بداند که رابطه او با مشاور کاملاً محرمانه است. هر چیزی را که در مشاوره فاش می‌کند ممکن است تنها با رضایت او به اشتراک گذاشته شود.

بهترین مشاوره نوجوان چه کاری باید انجام دهد؟

دکتر مشاوره نوجوان باید هر گونه ترسی که نوجوان در مورد مشاوره دارد را برطرف کند. مرکز مشاور نوجوان به شما کمک می‌کند تا راه‌هایی را برای مراقبت از خود شناسایی کنید - به‌ویژه اگر درگیری‌های خانوادگی ناراحت‌کننده وجود داشته باشد - و در عین حال استراتژی‌های مؤثری را برای فرزندپروری نوجوان به شما ارائه می‌دهد.

مشاوره نوجوانان تلفنی چه کمکی به شما می کند؟

مشاوره تلفنی نوجوان به فرزند شما کمک می کند تا او در درون خود و خانواده شما احساس شادی، امنیت و اعتماد به نفس داشته باشد. بسیاری از مشاوران نوجوان ما نیز به عنوان خانواده درمانگر آموزش دیده اند - مشاوره خانواده یک گزینه درمانی عالی است، به خصوص اگر می خواهید به عنوان یک واحد خانواده به مسائل خود بپردازید.

 

moshaver20...
ما را در سایت moshaver20 دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : آرش ravanshenasekhoob بازدید : 200 تاريخ : ساعت:

مشاوره خانواده تلفنی رایگان ۲۴ ساعته

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چه زمانی باید به دنبال مشاوره خانواده باشید؟

یکی از بزرگترین نشانه هایی که پیش بینی کننده این است که شما در زندگی خود موفق هستید و خوشبختی از شما فراری نیست، کیفیت ارتباط  شما با خانواده و دوستان تان است. اگر زمانی شما احساس کردید با خودتان یا نزدیکان تان رابطه خوبی ندارید و حس بیگانگی دارید یا با عزیزان خود تنش و درگیری دارید. دیدن این شرایط نشان دهنده این است که سلامت روان شما در خطر است و باید کاری کنید!!

این مشکلات حتی اگر عمیق هم نباشد می تواند به طور مستقیم بر سلامت روان، عزت نفس، کارامدی شغلی یا تحصیلی و رضایت کلی شما از زندگی تأثیر بگذارد.

استفاده از مشاوره خانواده رایگان برای بهبود روابط خانوادگی می تواند به شما کمک کند زندگی طولانی تری داشته باشیم. البته همچنین با کیفیت بیشتر و تنش کمتر. پس جای هیچ بحثی نیست که باید سلامت و تندرستی روابط خانوادگی خود را در اولویت قرار دهیم.

اکثر افراد خواهان این هستند که روابط خانوادگی مثبت و پویایی داشته باشند. اما چرا بسیاری از خانواده ها دچار درگیری، دعواهای سخت و روابط ناکارآمد می شوند. البته این را هم باید در نظر داشت که حتی بهترین خانواده‌ها نیز می‌توانند روزهای سختی را پشت سر بگذارند. در نتیجه همه ما باید به دنبال منبعی باشیم که به ما کمک کند تا بر این دردسرها و مشکلات غلبه کنیم. در این حالت بهترین گزینه استفاده از مشاوره خانواده است. حال که مشکلات اقتصادی گریبان گیر خانواده ها شده است. افراد می توانند از مشاوره خانواده تلفنی رایگان استفاده کنند.

مشاوره خانواده چیست؟

مشاوره خانواه می تواند به عنوان یک رویکرد درمانی برای درمان طیف گسترده ای از نگرانی ها، مشکلات یا ناامیدی ها و دردسرهای خانواده ها و زوجین استفاده شود. با این حال، خوبی مشاوره خانواده این است که به جای اینکه هر یک از اعضای خانواده تک به تک با یک مشاور ملاقات کنند. مشاور خانواده می تواند با چندین عضو خانواده مشاوره داشته باشد. در این شرایط همه افراد درگیر در مشکل در فرآیند درمان شرکت خواهند داشت. در این حالت مشاوره خانواده رایگان به صرفه تر هم خواهد بود.

در برخی مواقع اولویت یک مشاوره خانواده در درجه اول کمک به درمان یک نفر در خانواده است. اما در مواقع دیگر، هدف روانشناس کل سیستم خانواده است. مشاوران خانواده در این حالت می خواهد کل خانواده تحت درمان باشند تا نحوه عملکرد واحد خانواده را به طور کلی تنظیم کنند.

مشاوره خانواده تلفنی

جلسات مشاوره خانواده رایگان

جلسات مشاوره خانواده می تواند شامل کل واحد خانواده باشد یا می تواند شامل زوج های کوچکتر مانند مادر و دختر، برادر و خواهر، یا پسر و نامادری باشد.

در جلسات اولیه مشاوره خانواده، همه اعضای خانواده که در فرایند خانواده درمانی شرکت می کنند. آنها با مشاور ملاقات می کنند تا در مورد تاریخچه مشکلاتشان در خانواده صحبت کنند. افراد اهداف خود را با مشاور برای درمان مطرح می کنند، تا بدانند اتظاراتشان از درمان چیست؟؟. در طول جلسات اولیه مشاوره ، به ندرت پیش می آید که اعضای خانواده در مورد سابقه مشکل توافق داشته باشند. اغلب آنها نتایج و دلایل متفاوتی در ذهن خود برای درمان دارند. اما با این حال اشکالی ندارد!

تضاد در مورد اینکه مشکل خانواده چیست و تضاد در مورد اینکه بهترین راه حل برای حل این مشکل چیست؟ رایج ترین اخلافات در جلسه مشاوره خانواده است. البته این موضوع همیشه مانعی برای حرکت رو به جلو ایجاد نمی کند. با پیشرفت درمان، مشاور به خانواده کمک می کند تا با روش های جدید با یکدیگر ارتباط برقرار کند و حرف همدیگر را گوش دهند. این طرز برخورد با مشکلات به آنها کمک می‌کند تا دیدگاه‌های یکدیگر، آسیب‌ها و دشواری‌های حال و گذشته خودشان را بهتر درک کنند.

اکثر مشاوران خانواده رایگان خوب می دانند که مشکلات درون خانواده اغلب ساده نیستند. اگر این مشکلات ساده بودند، خانواده ها خودشان احتمالاً از مدتها قبل راه حلی برای آن پیدا کرده بودند و به جلو حرکت می کردند.

برای مشاوره خانواده رایگان می توانید در ابتدا با شماره ۱۴۸۰ سازمان بهزیستی تماس بگیرید.

باید توجه داشت که در حالی که مشکلات مطرح شده در مشاوره خانواده اغلب خسته کننده و پیچیده هستند. اما مشاوران و روانشناسان خانواده این استعداد و تجربه را دارند که به خانواده کمک کنند تا از چرخه پریشانی خود خارج شود و الگوها و مرزهای سالم و جدیدی را شکل دهد. این جاست که اهمیت مشاوره خانواده رایگان مشخص می شود.

دلایل مراجعه به مشاوره خانواده رایگان چیست؟

مشاوره خانواده می تواند یک رویکرد مفید برای تقریباً هر زمینه پریشانی، تعارض، یا نگرانی سلامت روان در خانواده شما باشد. با این حال، معمولاً افراد به دلایل زیر به مشاوره خانواده مراجعه می کنند:

moshaver20...

ما را در سایت moshaver20 دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : آرش ravanshenasekhoob بازدید : 241 تاريخ : ساعت:

طغیان نافرمانی بخشی طبیعی از دوره نوجوانی و بزرگ شدن فرزند شما است. نوجوانان با شورش علیه اقتدار، عقاید و ترجیحات والدین بیچاره سعی می کنند خود را به عنوان فردی متمایز از والدین خود نشان دهند. یکی از جنبه‌های مهم نوجوان بودن، فرآیند ایجاد حس هویت شخصی منحصر به فرد است. این فرآیندی که روانشناس نوجوان به آن جداسازی شخصیت نوجوان می‌گوید.

اما درک کردن چرایی و عادی بودن عصیان و نافرمانی و سرکشی یک نوجوان برای والدین دشوار است. به خصوص اگر والدین و فرزندان اولویت ها، ارزش ها و انتظارات متفاوتی از یکدیگر داشته باشند. به قول معروف حالا بیا و درستش کن moshaver20...

ما را در سایت moshaver20 دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : آرش ravanshenasekhoob بازدید : 250 تاريخ : ساعت:

 

مشاوره تلفنی خانواده آویژه

خانواده درمانی: تمام آنچه نیاز است شما باید بدانید.

مشکلات خانوادگی اغلب، پیچیده، عمیق و دردناک هستند. اعضای خانواده هم می توانند خودشان جزئي از راه حل مشکل باشند و هم دردسرساز باشند!. اما در حالت ایده آل، خانواده، بهترین مجموعه ای است که در آن می توانیم بهترین و واقعی ترین شخصیت خودمان را بسازیم.

هدف مشاوره خانواده تلفنی رایگان ایجاد خانواده های شاد است. مشاوران خانواده هم از ما حمایت می کنند و هم به رشد ما کمک می کنند. مشاوره خانواده زمانی که شما احساس آسیب پذیری می کنید، سعی می کنند احساس امنیت را برای شما فراهم کنند. همه انسان ها دلشان میخواهد یک خانه گرم و صمیمی داشته باشند. اما دستیابی به این هدف همیشه آسان نیست. گاهی اوقات مشکلات خانوادگی بسیار سخت است. در این لحظات حساس مشاوره خانواده تلفنی باید توانایی ارتباط متفکرانه و توانایی دیدن مشکلات از منظرهای مختلف را داشته باشد. اینها مهارت هایی نیستند که همه افراد به طور طبیعی آن را داشته باشند بلکه مهارت هایی است که نیازمند تجربه بالینی است. گاهی اوقات برای بهبود مشکلات خود باید تصمیم  بگیرید که مشاوره خانواده مراجعه کنید.

مشاوره خانواده تلفنی رایگان می تواند به درمان مشکلات شما کمک کند. مشاوارن خانواده دارای مجوز برای راهنمایی عزیزانی که در ارتباطات خود با یکدیگر مشکل دارند آموزش دیده اند. مشاوران خانواده مرکز مشاوره آویژه راه حل های موثری  برای ایجاد یک خانواده شاد ارائه می کنند و می توانند دانش خود را از طریق جلسات مشاوره محرمانه و بدون قضاوت با شما به اشتراک بگذارند. اگر برای تقویت پیوندهای خانوادگی خود به کمک مشاوره و روانشناس خوب نیاز دارید، درمانگران ازدواج و خانواده دارای مجوز آویژه برای کمک به همه شما آماده هستند. در بخش های زیر می توانید اطلاعات بیشتری در مورد نحوه مشاوره خانواده تلفنی رایگان بخوانید.

مشاوره خانواده چیست؟

خدمات مشاوره خانواده رایگان اشکالی از گفتگو درمانی هستند که به دنبال کمک به خانواده هایی است که به دنبال بهبود ارتباطات، حل تعارضات و در نهایت تقویت روابط خود هستند. مشاوره رایگان خانواده توسط روانشناسان واجد شرایط و مشاوران حرفه ای دارای مجوز و مددکاران اجتماعی بالینی مجاز که آموزش های گسترده ای در زمینه پویایی خانواده و گروه درمانی دارند، انجام می شود. مشاوران خانواده اغلب توسط سازمان نظام روانشناسی و اداره بهزیستی تایید صلاحیت می شوند.

جلسات مشاوره خانواده رایگان معمولا کوتاه مدت و متمرکز بر رسیدن به یک راه حل است. اکثر خانواده ها در 12 جلسه یا کمتر به اهداف درمانی خود می رسند.

چه کسانی در جلسات مشاوره خانواده شرکت می کنند؟

جلسات مشاوره خانواده معمولاً همه اعضای خانواده را شامل می شوند. خواه آنها والدین و فرزندان، پدربزرگ و عمه، خواهر و برادر خوانده، خواهر و برادر یا هر گروهی از افراد دارای روابط نزدیک باشند.

مشاوران خانواده برنامه‌های درمانی خود را بر اساس مشخصات، مسائل و مشکلات منحصر به فرد هر خانواده طراحی می‌کنند. برخی از جلسات خانواده درمانی ممکن است یک گفتار درمانی ساده باشند، که در آن همه به نوبت در چارچوب نظرات مشاور صحبت می کنند و روانشناس به آنها گوش فرا می دهد. سایر جلسات ممکن است شامل بازی‌ درمانی یا تمرین‌هایی برای کمک به شکستن یخ رابطه یا کسب بینش درباره مشکلات باشد.

مرکز مشاوره آویژه

 

مشاوره خانواده تلفنی رایگان چه می کند؟

مزایای خانواده درمانی در چیست؟ اعضای خانواده معمولاً ارزش زیادی برای حل مشکلات خود در کنار یک روانشناس با تجربه قائل می شوند. چرا؟ زیرا یک شخص ثالث بیرونی اغلب می تواند به نقاط کور مشکلات اشاره کند و به شما کمک کند منبع نهایی چالش های خود را شناسایی کنند. اما مشاوران خانواده فقط مشکلات را مشاهده نمی کنند. آنها همچنین در یافتن راه حل به شما کمک می کنند.

برخی از راه حل های خانواده درمانی منحصر به موقعیت های خاص است و برخی دیگر کلی تر هستند. به عنوان مثال، برخی از مزایای رایج مشاوره خانواره رایگان شامل موارد زیر است:

۱.مهارت های ارتباطی بهبود یافته است

۲.کاهش تعارض

۳.استرس و اختلال عملکرد کمتر

۴.رفتارهای بهبود یافته

۵.مرزهای سالم تر

۷.مهارت های مقابله ای و تاب آوری بهبود یافته است

۸.رشد همدلی و شفقت

بهبود روابط خود با عزیزانتان همچنین می تواند منجر به بهبود در سایر زمینه های عملکرد زندگی شما شود. روابط معنی دار و ایمن باعث افزایش رفاه کلی انسان می شود. و آموختن اینکه چگونه باید خود و دیگران را دوست داشته باشید ، درسی است که می توانید در طول زندگی خود بیاموزید.

مشاوره خانواده تلفنی رایگان ۲۴ ساعته

 

3 هدف مشاوره خانواده چیست؟

افراد به دلایل مختلف به دنبال بهبود روابط خانوادگی خود هستند. در واقع، یک مشاوره خانواده معمولاً درمان را با پرسیدن اهداف مشاوره از مراجع شروع می کند. اهداف مراجع ممکن است از «من می‌خواهم خواهر بزرگم مرا در برنامه‌های بازی‌اش قرار دهد» تا «می‌خواهم پدرم را به خاطر ترک ما در زمانی که به مواد مخدر معتاد شده بود ببخشم» متغیر باشد.

اعضای خانواده ممکن است در مورد مسائل بسیار خاص یا در مورد عملکرد کلی به کمک مشاوره خانواده نیاز داشته باشند. اما خانواده درمانی سه هدف اصلی دارد:

۱. آموزش دادن

یک مشاوره خانواده می تواند به سوالات زیر پاسخ دهد:

موضوع مشکلی که با آن مواجه هستید، چیست؟

چگونه این مشکل ممکن است بر سایر اعضای خانواده تأثیر بگذارد؟

راه‌های قبلی شما برای واکنش به مشکل چیست؟

دلبستگی ایمن چیست و چگونه می توان به آن دست یافت؟

مرزهای رابطه سالم چیست؟

گوش دادن فعال چیست؟

۲. برای مشاوره

یک مشاوره خانواده رایگان از مداخلات درمانی مختلف برای کمک به مراجعان برای تأیید اعتبار و حمایت از یکدیگر استفاده می کند.

۳. برای تقویت و بهبود

یک مشاوره خانواده رایگان به مراجع کمک می کند تا پیوندهای عمیق تر، مهارت های ارتباطی بهتر، انعطاف پذیری درونی و راهبردهای مقابله ای را که برای مدیریت عوامل استرس زای خانواده، به کار بگیرد.

مشاوره خانواده برای مشکلات گسترده ای کاربرد دارد! اما در عمل، اغلب افراد با اهداف خاصی مانند موارد زیر به سراغ خانواده درمانی می روند:

  • برای شفا یا آشتی دادن
  • برای کاهش درگیری و تنش
  • برای حل مشکلات فوری یا عبور از یک مانع خاص
  • برای بهبود مهارت های حل مسئله طولانی مدت
  • بخشیدن خیانت، یا طلب بخشش
  • برای ایجاد مرزهای سالم رابطه
  • برای مدیریت خشم
  • برای ایجاد یا بازسازی اعتماد
  • برای کشف سوء تفاهم ها
  • برای جلوگیری از درگیری در آینده
  • برای یافتن حمایت فردی
  • برای درک و مدیریت یک موضوع بهداشت روانی در خانواده
  • احساس دوست داشتن و قدردانی کردن
  • تا زمان بیشتری را با شریک زندگی خود بگذرانیم
  • همسرم مسئولیت بیشتری به عهده بگیرد
  • برای مدیریت و بهبود غم و اندوه یا تروما
  • برای مدیریت یک مشکل خانوادگی بزرگ مانند طلاق
  • برای تشخیص و بهبود ناسازگاری های خانواده

شماره مشاوره خانواده تلفنی رایگان 24 ساعته

 

یکی از گزیته های مشاوره خانواده تلفنی رایگان 24 ساعته سازمان بهزیستی است که شماره آن ۱۴۸۰ به صورت شبانه روزی است. شما می توانید در صورت نداشتن بیمه یا هزینه های خدمات درمانی روانشناسی از این شماره کمک بگیرید.
 
 
منبع: مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه
 

 

 
moshaver20...
ما را در سایت moshaver20 دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : آرش ravanshenasekhoob بازدید : 120 تاريخ : ساعت:

استرس اجتماعی

استرس اجتماعی کودکان نوعی بیماری روحی و روانی است که در آن کودک از زمان ورود به اجتماع هراس و نگرانی اش شروع می شود و مدام ازینکه توسط دیگران تحقیر یا سرزنش می شود مضطرب و پریشان است. در برخی کودکان این نوع استرس شدت بیشتری دارد و شاید بعد از مدتی حضور در مراکز اجتماعی، این معضل حل می شود. اما در کودکان آسیب پذیر دیگر استرس اجتماعی انقدر شدید است که زندگی کودک را مختل می کند.  این استرس معمولا از  دوران کودکی و نوجوانی شروع می شود. در این موارد نیاز به درمان استرس و اضطراب کاملا حس می شود.

مشاوره روانشناس تا حد زیادی میتواند این اختلال را درمان کند. اما اگر این هراس در کودک شما بماند قطعا درمان آن سخت تر خواهد شد و در برخی موارد ممکن است آن کودک بزرگ شود و تا آخر عمر مجبور به خانه نشینی شود و در یک کلام زندگی اش از هم بپاشد. چند سال دیگر  اعتماد به نفس این کودک کاملا از بین می رود. این کودک در دوران نوجوانی و جوانی نمی تواند زندگی اش را به راحتی اداره کند و نمی تواند تشکیل خانواده بدهد. در صورت ازدواج باید یک پای او در دفتر مشاوره خانواده باشد. شاید بتوان مشکلات جسمی را درمان کرد اما حل کردن مشکلات روانی کار سختی است. مخصوصا معقوله استرس که باید به صورت ریشه ای درمان شود.

اختلال استرس اجتماعی کودکان

اختلال استرس اجتماعی کودکان عموما در دوران کودکی و نوجوانی شروع می شود. معمولا در آن مقطع فرد در حال شناخت خود است. برخی افراد به صورت فطری به شدت اجتماعی هستند و عزت نفس بالایی در اجتماع ندارند. برعکس عده ای به شدت درون ریز هستند  و تنهایی را به در جمع بودن ترجیح می دهند. در اینجاست که جرقه این استرس روشن می شود. علت اختلال استرس اجتماعی کودکان معمولا به شرایط خانوادگی یا عوامل ژنتیکی آن بستگی دارد. حتی در بعضی موارد کودک دچار اختلالات شیمیایی می شود. سروتین ماده ای شیمیایی است که در مغز وجود دارد و باعث آرامش و تنظیم اعصاب می شود. این ماده شیمیایی اگر در بدنش کم باشد این هراس در او بیشتر مشهود است. اختلال استرس اجتماعی کودک به اینجا ختم نمی شود. عوامل دیگر ایجاد اختلال استرس اجتماعی در کودک عبارت است از :

  • سابقه خانوادگی
  • داشتن پدر و مادر بیش از حد وسواس و مضطرب
  • سابقه اختلال روانی والدین
  • محیط آشفته و متشنج
  • سابقه آزار و اذیت شدن در مدرسه
  • درگیری ها و اختلافات خانوادگی
  • سوء استفاده ههای جنسی در اجتماع

کودکان

درمان استرس اجتماعی کودکان چگونه است؟

درمان استرس اجتماعی کودکان در برخی جهات با تغییر افکار و تغییر رفتار به راحتی قابل درمان است. در درمان استرس اجتماعی فرد باید میزان ضربان قلب و زمان استرس را بسنجد. اگر میزان استرس شما بیش از حد باشد و به شدت عرق کنید علاوه بر گفتار درمانی به درمان های روحی دیگر نیاز دارید. در ابتدا باید فرد را هر چه سریعتر به مشاوره کودک برد و ریشه اختلال استرس او شناسایی کرد. درمان استرس اجتماعی در نوجوان و جوانان سخت تر است و ریشه یابی این موضوع نیاز به تعداد جلسات بیشتری دارد به همین دلیل اگر کوچکترین اجتماع گریزی در فرد مشاهده شد لحظه ای درنگ نکنید.

درمان اضطراب اجتماعی در کودکان

درمان اضطراب اجتماعی درکودکان در مقایسه با بزرگسالان تفاوت هایی دارد. در درمان اضطراب اجتماعی در کودکان به موارد زیر دقت کنید:

  • چالش های زندگی کودک را به او بشناسانید و اجازه دهید با آن ها به تنهایی روبرو شود. وابسته کردن کودک ترس و اضطراب را در کودک دو چندان خواهد کرد.
  • صحبت کردن با کودک در مورد ترس ها و نگرانی هایش
  • تمرین با کودک ( مثلا او را در موقعیت های سخت قرار داده و واکنش او را بسنجید)
  • مهارت های کودک را شناسایی کرده و آن ها را تشویق و تقویت کنید
  • پرهیز از سرزنش بیش از حد کودک یا پرهیز از رفتارهای زشت و توهین و تحقیر کودک ( واکنش شما در لحظه اشتباه کودک باید منطقی باشد)
  • مشارکت دادن کودک در فعالیت های اجتماعی یا در تصمیم گیری های خانوادگی ( با این کار کودک حس مفید بودن می کند.
  • آرام کردن جو خانه و کمتر کردن دعواها و اختلافات ( با این کار روح و روان کودک در ارامش خواهد بود)
  • کمک به ارزیابی کودک (مثلا اگر کودک از سوال کردن از معلم در کلاس می ترسد سعی کنید با او در این زمینه صحبت کنید و از معلمش بخواهید به فرزندان بگوید که سوالش را بپرسد).
  • مراجعه به مشاوره روانشناس

مراجعه به مشاوره روانشناس یا مشاوره استرس از منطقی ترین راه های درمان اضطراب اجتماعی در کودکان است.  گاهی مشاور با یکی دو جلسه مشکل کودک شناسایی کرده و اقدامات لازم برای درمان را انجام می شود اما گاهی نیاز است ماه ها این کودک  تحت نظر باشد.

  • مراجعه به روانکاو

در بعضی کودکان درمان سخت تر می شود و علاوه بر مشاوره روانشناسی، فرد نیاز به روانکاوی دارد. دکتر روانکاو کودک را بررسی کرده و پس از شناسایی علت های واقعی استرس کودک، به او داروهایی با دوز بسیار کم می دهد. زیرا برخی داروها ممکن است وابستگی شدیدی ایجاد کند یا روی روان کودک تاثیر منفی بگذارد.

 نشانه های اضطراب اجتماعی

نشانه های اضطراب اجتماعی متشکل از دو عامل جسمی و عاطفی است.

نشانه های عاطفی اضطراب اجتماعی

از لحاظ عاطفی فردی که مبتلا به اضطراب اجتماعی است مدام تنش دارد و حتی در کوچکترین و جزئی ترین موارد هم نگران است. به عنوان مثال قبل از انجام هر کار یا قبل از ورود به محل کار مدام با خود در جنگ است که امروز چه اتفاقی می افتد. نکند کاری کند که رئیسش ازاو ناراحت شود یاکاری کند که همکارانش پشت سر او حرفی بزنند که کارش را از دست بدهد. در این حالت فرد تمرکز خود را به طور کامل از دست می دهد و نمی تواند به درستی فکر کند. از دیگر نشانه های اضطراب اجتماعی، بیخوابی یا بدخوابی فرد مضطرب است. این فرد حس بسیار بدی نسبت به همه چیز دارد و این اضطراب را به دیگران نیز منتقل می کند.

نشانه های جسمی اضطراب

از نشانه های جسمی اضطراب اجتماعی ضعف جسمی در برخورد و مکالمه با دیگران است. تعریق زیاد، سردرد، تپش قلب و انقباض ماهیچه ها و تهوع نیز در افراد مضطرب، مشترک است. معمولا این علائم تنها با داروهای آرامبخش حل می شود.

مدیریت

تست اضطراب اجتماعی

تست اضطراب اجتماعی می تواند در تشخسص اضطراب اجتماعی فرد موثر باشد. این سوالات در تشخیص این موضوع کمک بزرگی می کند.

آیا در مواجه  با چالش های زندگی یا در برخورد با دیگران دست و پایتان می لزرد یا دچار تنگی نفس یا تپش قلب شده اید؟

آیا تا به حال شده مجلسی را به علت اینکه حالتان بد شده ترک کنید؟

آیا در محل کار مدام نگرانید تا شما را ارزیابی کنند؟ آیا از قضاوت همکارانتان می ترسید؟

آیا نمی توانید ترس خود را کنترل کنید؟ آیا یارای مقابله با ترس خود را ندارید؟

آیا از برخورد با افراد غریبه می ترسید؟

آیا نمی توانید در جمع درست صحبت کنید؟ آیا بیشتر دوست دارید که تنها باشید یا در جمع دوستانتان باشید؟

این تست اضطراب اجتماعی را پاسخ دهید. اگر پاسختان آری است یعنی دچار اضطراب اجتماعی می باشید.

سوالات متداول

مدتی است که در دانشگاه از قضاوت دوستانم می ترسم و از آن ها فاصله گرفتم؟ آیا بیماری استرس اجتماعی دارم؟

شما احتمالا اعتماد به نفس خود را از دست داده اید. سعی کنید طوری رفتار کنید که کسی به خودش اجازه ندهد شما را قضاوت کند. اگر هم قضاوت کرد بی اعتنا باشید.

اضطراب اجتماعی بیشتر در چه سنی دیده می شود؟

معمولا اضطراب اجتماعی در سال های جوانی و نوجوانی شروع شده و اوج آن هم در میانسالی و زمانی است که فرد تصمیم های مهم تری برای زندگی دارد.

آیا داروی فلوکتسین برای درمان اضطراب اجتماعی مفید است؟

معمولا استرس اجتماعی کودکان در سال های جوانی و نوجوانی شروع شده و اوج آن هم در میانسالی و زمانی است که فرد تصمیم های مهم تری برای زندگی دارد. اضطراب اجتماعی باید توسط مشاوره روان شناس تشخیص داده شود. این نوع داروها با توجه به شرایط روحی و جسمی شما تجویز می شود. پس از مصرف خودسرانه هر دارویی اجتناب کنید.

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره استرس به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد. جهت کسب آموزش های بیشتر این مقاله لاتین را مطالعه کنید. منبع: (Tools for Helping Children Manage Stress)

moshaver20...
ما را در سایت moshaver20 دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : آرش ravanshenasekhoob بازدید : 110 تاريخ : ساعت:

مشاوره کودک

بازی کودکان یک عمل ساده اما اثرگذار در ذهنیت کودک است . یادگیری از طریق بازی ، به نظر یک مفهوم ساده است ، اما معنای عمیقی دارد و از مباحث مهم مشاوره کودک است . بازی کودکان کمک میکند تا کودکان از طریق کشف ، جهان را درک کنند و به آنها اجازه میدهد تا شناختی اجتماعی ، احساسی و فیزیکی را توسعه دهند . اهمیت بازی کودک توسط روانشناسان و دانشمندان مختلف برای بیش از یک قرن مورد مطالعه قرار گرفته است . پیاژه اولین روانشناسی بود که مطالعات سیستماتیک توسعه شناختی کودکان را انجام داد . پیاژه به عنوان بخش جدایی ناپذیر از توسعه هوش در کودکان در پیشرفت این مبحث نقش مهمی بازی کرد . نظریه او در مورد بازی کودکان استدلال میکند که وقتی کودک بالغ میشود ، بازی کودک باید پیشرفت های شناختی و محیطی بیشتری بیاید .

اهمیت بازی کودک

در بازی کودک او همیشه بالاتر از سن متوسطش است و در سطحی بالاتر از برخوردهای روزانه خود رفتار میکند . هر دو بازی بچگانه و بازی هدایت شده توسط والدین نقش اساسی در توسعه فکری و ذهنی کودکان دارند . در بازی کودکان ، کودکان دارای استقلال کامل و واقعی هستند . والدین از طریق بازی های آموزشی هدایت شده میتوانند فعالیت ها و یا محیطی را برای کودکان فراهم کنند تا زمینه های خاص توسعه فکری را هدف قرار دهند . در هر دو مورد ، کودکان باید فعالانه درگیر و سرگرم باشند و در بازی شرکت کنند . تمام فعالیت ها باید به فرزند متمرکز شوند . اهمیت بازی کودک آنقدر زیاد است که حتی میتواند آینده کودک را رقم بزند .

بازی کودکان پیش دبستانی  ( pre-school children`s play )

بازی کودکان پیش دبستانی  یک مبحث فوق العاده مهم در سیستم آموزشی کشور است . یکی از مهمترین دوران زندگی کودک همان دوران پیش دبستانی است و کودک در این دوران نیاز اساسی به بازی دارد . نیاز به بازی کودک یک امر ذاتی است که باعث تقویت روابط اجتماعی کودک در مدرسه میشود . بازی کودکان پیش دبستانی  باعث ایجاد اعتماد به نفس و تقویت هوش کودک برای یادگیری بهتر در مدرسه میشود . بازی باعث میشود که یک کودک پیش دبستانی خلاقیت بیشتر و نشاط و شادابی فزون تری در همه زمینه های تحصیلی و زندگی داشته باشد . بازی کودکان پیش دبستانی  همچنین باعث ایجاد روحیه نظم پذیری در کودک و همچنین تقویت روحیه همکاری و رهبری میشود.

انواع بازی کودکان

اهمیت بازی کودکان پیش دبستانی

بازی مهمترین فعالیتی است که کودک هر روزه با آن سر و کار دارد و همچنین مهمترین کار او در دوران پیش دبستانی است .  بازی کودکان پیش دبستانی  به کودک در شکوفایی در تمام زمینه ها کمک میکند . البته نباید از اهمیت نقش والدین و مربیان مدرسه در بازی کودکان غافل باشیم . مربیان مدرسه بهترین حامیان کودک در این امر در مدرسه هستند و با بازی های خلاقانه در جهت یادگیری مباحث مختلف میتوانند در رشد و تعلیم کودک تا حد زیادی موثر باشند . والدین هم در خانه میتوانند با استفاده از بازی ، کودک را به مباحث علمی که برای تقویت هوش و حافظه مهم هستند علاقه مند کنند . مثلا استفاده از فلش کارت ها به عنوان یک بازی برای یادگیری کودک موثر است.

بازی کودکان دختر

بازی کودکان دختر مصالحه آمیز است . فرزندان دختر ، بازی های بسیار با احساس تر و کم صدا تری دارند . آنها در بازی های خود معمولا نقش پرنسس ها و یا مادران خانواده را بازی میکنند . یک روانشناس خانم در این رابطه گفته : برای امتحان روحیه دخترانه فرزندم مدتی تمام وسایل دخترانه او را از اتاق جمع کردم و در عوض به او تعدادی ماشین و کامیون های اسباب بازی هدیه دادم بعد از مدتی مشاهده کردم که دخترم چند کامیون را در قنداق پیچیده و برای خوابیدن آنها لالایی میخواند . از چنین تجربیاتی درمیابیم که کودکان دختر همیشه نقش پذیری و مسئولیت پذیری بالاتری نسبت به کودکان پسر دارند و آنها نیازمند اسباب بازی های دخترانه و مخصوص به خود هستند .

بازی های دخترانه

بازی کودکان دختر میتواند شامل تمامی نقش هایی باشد که یک کودک دختر در آینده آنها را میپذیرد یا میتواند شامل بازی های فانتزی و احساسی دخترانه باشد که نشات گرفته از روح و خلقیات لطیف دخترانه است که البته با کنجکاوی و پرسشگری کودک همراه است . این تفاوت های ساختار مغزی در کودکان دختر و پسر باعث ایجاد تفاوت فکری و رفتاری و نقش پذیری در کودکان در آینده است و برای تکامل جامعه بسیار مهم است . در مبحث بازی کودکان دختر و در مبحث مشاوره تربیت کودک  والدین نیازمند یک راهنمایی بسیار مفید از یک مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی هستند تا بتوانند نقش مهمی در تربیت یک کودک سالم ایفا کنند .

بازی کودکان در خانه ( children`s playing at home )

بازی کودکان در خانه در مقابل بازی در فضای باز تفاوت های زیادی دارد . در حال حاضر که اهمیت بازی و یادگیری را تعیین کرده اید ، بسیاری از مطالعات اخیر نشان داده اند که بازی در محیط داخلی میتواند برای رشد کودکان بی ثمر باشد . تحقیقات بوردت و ویتاکر در سال 2005 نشان داد که بازی در فضای باز مغز را به سرعت قابل ملاحظه ای بالغ میکند ، اما کودکانی که در داخل خانه بازی میکنند کمتر به این نقطه میرسند . این امر منجر به توسعه فکری بهتر برای کودک میشود و کودکان بیشتر اجتماعی میشوند و معمولا شادترند . وقتی که زمان بازی کودک میرسد ، بسیاری از والدین و معلمان اغلب در مورد فرزندان در برابر میکروب ها نگران هستند که ممکن است باعث ناراحتی و مریضی آنها شود ، در نتیجه انتخاب بازی در محیط داخلی را ارجح میدانند .

آیا بازی در محیط بیرون باعث ایجاد بیماری میشود ؟

این یک تصور غلط رایج است و در واقع ، تحقیقات اخیر توسط اپستین نشان داده است که بازی کودکان در خانه احتمال آسم را نسبت به بازی در خارج از منزل بیشتر میکند . بسیاری از مطالعات نشان داده اند که بازی کودکان در فضای باز میتواند سیستم ایمنی بدن را افزایش دهد . در واقع ، تحقیقات نشان میدهد که کودکان مناطق روستایی یا کسانی که زمان زیادی را صرف فعالیت در فضای باز میکنند ، بهترین سطح از نظر سلامت را دارند . بازی خارج از منزل باعث افزایش سطح ویتامین D کودکان شده است که توسط خورشید ارائه میشود . ویتامین D برای سلامتی کلی کودکان بسیار مهم است . مثلا در کودک خلق و خو بهتر شده ، سطح انرژی افزایش یافته و حافظه بهبود یافته است . تجربیات یادگیری در فضای باز از طریق بازی میتواند با برنامه درسی هم همراه باشد .

بازی کودکان پسر

بازی کودکان پسر کمتر از بازی دخترانه مصالحه آمیز است . اگر یک گروه از پسران را در خارج از خانه تماشا کنید ، شانس این که در یک لحظه یک پسر با دعوا بر روی پسر دیگری جهش پیدا کند زیاد است .  بسیاری از فریاد زدن و سرو صداهای بیرون منزل مختص به بازی های خشن پسرانه است . بطور کل پسران در بازی مبارزه طلب تر از دختران هستند . ممکن است گاه شما تصور کنید که آنها واقعا در حال زد و خورد های شدید هستند اما اینگونه نیست . بطور کل این رفتارهای پسرانه تا سالهای نوجوانی و جوانی ادامه میابد و خود از دشواری های تربیت یک پسر است . از این رو والدین فرزندان پسر به خلاقیت بیشتری در یاد دهی بازی به فرزندان خود احتیاج دارند .

انواع بازی کودکان

 

بازی های پسرانه

پسران در جوامع امروزی علاقه بیشتری به بازی های رایانه ای دارند و بیشتر اوقات خود را در منزل یا کلوپ های بازی میگذرانند اگرچه این بازی جذابیت های بصری دارند اما برای تقویت خلاقیت و هوش کودک موثر نیستند و گاها حتی مخرب نیز هستند و به بینایی کودکان صدمه جدی وارد میکنند . استفاده بیش از حد از این سیستم ها میتواند حتی بر یادگیری و سلامتی جسمی کودکان اثرات مخربی بگذارد مثل :

  • نافرم شدن ستون فقرات
  • ضعف بینایی و نیاز به عینک
  • اثرات مخرب بر مغز و سلول های خاکستری
  • فشار بر گردن و نخاع
  • ایجاد روحیه جنگیدن در کودک
  • ناراحتی های عصبی
  • ناراحتی های گوارشی
  • ناراحتی های دفع ادرار و غیره

به همین دلیل والدین باید سعی کنند در بازی کودکان پسر ، بازی های خانگی و بازی در پارک ها را بیشتر جذاب کنند .

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه تربیت کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع  https://psychology.avije.org/

moshaver20...
ما را در سایت moshaver20 دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : آرش ravanshenasekhoob بازدید : 130 تاريخ : ساعت:

تفاوت سنی در ازدواج چقدر باید باشد

تفاوت سنی در ازدواج اهمیت زیادی دارد ، از مهمترین نکاتی که در داشتن یک ازدواج موفق باید در نظر گرفت فاصله سنی بین زوجین است . در گذشته فاصله سنی زیادی بین زوجین وجود داشت و بخاطر نوع فرهنگ حاکم بر جامعه مشکلی ازین جهت بوجود نمی آمد . از نظر مشاوره خانواده فاصله سنی نامتعارف این روزها عامل تاثیر گذاری در طلاق زوج به حساب می آید . فاصله سنی در ازدواج در تفاوت درک زوجین اثر مستقیم دارد . اگر تفاوت سنی در ازدواج از یک حدی بیشتر باشد زن و مرد بخاطر برداشت متفاوت از یک موضوع دچار اختلاف نظر میشوند . در مشاوره قبل از ازدواج فاصله سنی بین 3تا 5 سال را بهترین فاصله سنی در نظر میگیرند . علت درنظر گرفتن این میزان فاصله سنی بخاطر یکی بودن سطح هیجان دراین بازه سنی است .

بهترین تفاوت سنی در ازدواج

بهترین تفاوت سنی در ازدواج 3 تا 5 سال در نظر گرفته شده است اما قبل از فاصله سنی رشد شخصیت و بلوغ فکری در ازدواج موفق اثر گذار است . علت اینکه این فاصله سنی را بهترین فاصله سنی در ازدواج بیان می کنند این است که در این بازه سنی دختر و پسر دوره رشد مشابهی داشتند . دوره رشد مشابه باعث میشود میزان هیجان و نوع تفریحات ، شرایط تربیتی در جامعه در آن ها یکی باشد . وقتی در یک دوره مشابه رشد کرده باشند بهتر با هم تعامل دارند و احساس رضایت در آن ها بیشتر وجود دارد . از نظر مشاوره ازدواج فاصله  سنی در ازدواج اگر ده سال یا بیشتر باشد زوج بزرگتر امر و نهی می کند و مدام زوج دیگر را کنترل می کند و در این شرایط میزان توافق در زوج خیلی کم است .

تفاوت سنی در ازدواج از نظر روانشناسان

تفاوت سنی در ازدواج از نظر روانشناسان در تصمیم گیری و مشورت اهمیت زیادی دارد . مشاوره ازدواج همیشه تاکید می کند زن از مرد کوچکتر باشد اما اگر زن از مرد بزرگتر باشد این فاصله سنی در ازدواج احتمال بیشتری دارد با شکست روبرو شود . وقتی زن از مرد بزرگتر است این تفاوت سنی در ازدواج از نظر روانشناسان به لحاظ فیزیولوژیک هم اهمیت زیادی دارد .  توانایی فرزند آوری زن در دوره خاصی امکان پذیر است حال اینکه مرد همیشه این توانایی را دارد . وقتی زن بزرگتر است تمایل به فرزند آوری در او بیشتر است اما ممکن است مرد بخاطر فاصله سنی در ازدواج تمایلی به این مسئله نداشته باشد . وقتی زن بزرگتر باشد طراوت و نشاط خود را زودتر از دست می دهد این موارد می تواند زمینه ساز اختلافات زناشویی شود .

 

بهترین تفاوت سنی در ازدواج

بهترین تفاوت سنی در ازدواج موفق

بهترین تفاوت سنی در ازدواج موفق  در کنار توجه به ویژگی های شخصیتی و بلوغ جسمی کاملا موثر است . برای داشتن ازدواج موفق مسئله تفاوت سنی در ازدواج را باید زوجین جدی بگیرند . هر چقدر مقدار علاقه ، درک و احترام در زندگی زناشویی بیشتر باشد احساس رضایت در زندگی مشترک بیشتر میشود . تفاوت سنی در ازدواج از نظر روانشناسان حتی در تربیت کودک هم اثر گذار است . هماهنگی و طرز تفکر مشابهی که در بهترین تفاوت سنی در ازدواج یعنی فاصله سنی 3 تا 5 سال وجود دارد باعث میشود در تربیت فرزند هم اختلافی نداشته باشند . بهترین تفاوت سنی در ازدواج موفق ازین جهت 3 تا 5 سال در نظر گرفته شده است که دختر 3 تا 5 سال زودتر به بلوغ می رسد و این مسئله از جهت جسمی و روحی قابل توجه است .

مناسب ترین تفاوت سنی در ازدواج

مناسب ترین تفاوت سنی در ازدواج از جهت حفظ نشاط و طراوت زندگی اهمیت دارد . ممکن است دو نفر با بیشترین فاصله سنی در ازدواج احساس خوشبختی کنند . بعد از مدتی به لحاظ رابطه زناشویی ممکن است دچار دلزدگی شوند . نیازهای جنسی که دارند برآورده نشود و آنها احساس سرخوردگی کنند . در زندگی زوجینی که در آن زن از مرد بزرگتر است تفاوت سنی در ازدواج از نظر روانشناسان ممکن است باعث خیانت شود .  مناسب ترین تفاوت سنی در ازدواج ممکن است از آنچه مشاوره ازدواج می گوید کمی بیشتر یا کمتر باشد . آنچه اهمیت دارد این است که در کنار ملاک های مهم برای ازدواج موفق فاصله سنی مناسب هم در نظر گرفته شود . بهترین تفاوت سنی در ازدواج موفق برای این اهمیت دارد که اختلاف نظر بین زن و شوهر را کمتر می کند .

مشکلات فاصله سنی زیاد

بهترین تفاوت سنی در ازدواج را از حدود یک تا پنج سال در نظر میگیرند . در این فاصله سنی بخاطر رفاقت و دوستی که بین زن و مرد بوجود می آید مشکلات زندگی با کمترین اثر حل و فصل میشود . در فاصله سنی زیاد که معمولا از هشت تا ده سال به بالا در نظر گرفته می شود زوجی که بزرگتر است بجای وظیفه همسری نقش والد را میگیرد . تفاوت فاصله در ازدواج از نظر روانشناسان باعث میشود زوج بزرگ تر  به خاطر تجربه بیشتر مدام زوج دیگر را نصیحت کند . این کنترل بیش از حد بعد از مدتی باعث احساس کسالت و ناتوانی در زوج کوچکتر میشود . نقش خانواده و رضایت آنها هم در فاصله  سنی در ازدواج اهمیت زیادی دارد زیرا اگر راضی نباشند بعد از ازدواج می توانند مشکلات زیادی را در رابطه زناشویی زوج بوجود بیاورند.

نقش فاصله سنی کم در رابطه زوج

بهترین تفاوت سنی در ازدواج زمانیست که دختر و پسر در یک دهه سنی باشند . اما  مناسب ترین تفاوت سنی در ازدواج افرادی که به لحاظ بلوغ هیجانی با هم تفاوت دارند اینست که فاصله بیشتری داشته باشند . بلوغ هیجانی در افرادی که به لحاظ سنی هم سن یا نزدیک به هم هستند ممکن است مشکل ساز شود . رشد هیجانی از جهت اینکه توانایی هایی را در فرد ایجاد میکند مهم است  . بهترین تفاوت سنی در ازدواج  اینست که سن زوج نزدیک به هم باشد . زیرا در فاصله کم دو نفر برای جلب رضایت هم احتیاج به امتیاز دهی به هم ندارند . در زوجهایی که فاصله سنی زیادی با هم دارند همیشه زوج بزرگتر مجبور است برای جلب رضایت زوج کوچکتر کارهایی را خلاف میلش انجام دهد .

مناسب ترین تفاوت سنی در ازدواج

نقش بلوغ فکری در تفاوت سنی

بهترین تفاوت سنی در ازدواج موفق از جهت بلوغ فکری دارای اهمیت است . اینکه تفاوت سنی در ازدواج 3 تا 5 سال باشد ضامن خوشبختی نیست . مشاوره خانواده معتقد است آنچه ازدواج موفق را رقم میزند رسیدن به بلوغ فکری است . زندگی زوج های جوان با اختلاف سنی زمانی به بن بست  نمیرسید که هر دو از بلوغ فکری  برخوردار باشند . تفاوت سنی در ازدواج از نظر روانشناسان حتی در شرایطی که زن از مرد بزرگتر باشد آنجایی به سمت شکست می رود که زن به توانایی حل این موضوع برای خودش نرسیده باشد . زمانیکه زن قبل از ازدواج به بلوغ فکری نرسیده باشد که فاصله سنی در ازدواج را بپذیرد هر لحظه امکان دارد این مسئله روی زندگی آنها اثر بگذارد . بهترین فاصله سنی در ازدواج  اگر همراه بلوغ فکری نباشد به شکست می انجامد.

مشکلات بزرگ تر بودن زن

بطور طبیعی بهترین تفاوت سنی در ازدواج این است که مرد از زن بزرگ تر باشد .  زمانیکه زن از مرد بزگ تر است زن زودتر به رسش عقلی میرسد این باعث میشود مسئولیتی بیشتر از توانش را بپذیرد . قبول مسئولیت خارج از توان باعث بروز مشاجره میشود . اگر به مناسب ترین فاصله سنی در ازدواج توجه نشود و زن از مرد بزرگتر باشد این موضوع به مرور زمان باعث شک و سوظن در زن میشود . شک و تردید از جهت خیانت به همسر اهمیت دارد . وقتی زن از مرد بزرگتر باشد برای حفظ همسرش توجه زیاد و وابستگی پیدا می کند . وابستگی زیاد زن به مرد باعث بوجود آمدن مشکلاتی در طول زندگی میشود . بهترین فاصله سنی در ازدواج در کنار بلوغ جسمی و عقلی صمیمیت ، همدلی ، عشق و ازدواج موفق را به همراه دارد .

اهمیت فاصله سنی در ازدواج

مناسب ترین تفاوت سنی در ازدواج علاوه بر تاثیر در ظاهر افراد در زندگی اجتماعی آنها هم موثر است . به تاثیر بهترین تفاوت سنی در ازدواج موفق در مشاوره قبل از ازدواج خیلی اشاره میشود . ازدواج موفق موثرترین کلید رشد یک فرد است . تفاوت سنی مناسب باعث میشود همسران نسبت به هم درک مناسبی داشته باشند . اگر در زندگی مشکلی برایشان پیش آمد با هم فکری مسائل را حل کنند . توجه به تفاوت سنی در ازدواج از نظر روانشناسان  یعنی اینکه قدم اول برای داشتن یک ازدواج موفق را درست برداشته اید . اهمیت دادن به تفاوت سنی در ازدواج یعنی پایه یک زندگی از اول درست چیده شده باشد . داشتن همسر مسن تر شاید به لحاظ مادی خیالتان را از دغدغه مالی راحت کند اما شور و اشتیاق یک زندگی شاد را از شما خواهد گرفت .

چرا فاصله سنی از معیارهای داشتن یک ازدواج موفق است ؟

اینکه مشاوره ازدواج به تفاوت سن در ازدواج اهمیت میدهد فقط از جهت تفاوت فکری نیست . رسیدن به هدف هایی که برای آن تلاش کرده ایم از بزرگ ترین آرزوهای انسان است . تفاوت سن باعث تفاوت در مقصد و هدف میشود . وقتی دو نفر با فاصله سنی نامناسب با هم ازدواج کنند هدف مشترکی ندارند . فاصله سن در ازدواج از نظر روانشناسان  باعث میشود زوجین برای حفظ آرامش زندگی از اهداف خود بگذرند . و روزی که به دست آورد های خود نگاه کنند ببینند چقدر از مسیری که میخواستند به آن برسند فاصله دارند . زیاد بودن تفاوت سن در ازدواج روزی به انسان احساس کسالت و نا امیدی میدهد . لازمه داشتن ازدواج موفق این است که فرد به هدف های خود برسد نه اینکه از آن دور شود.

نقش مشاوره خانواده در ازدواج موفق با تفاوت سنی چیست؟

به گفته مشاوره خانواده بهترین تفاوت سن در ازدواج موفق فاصله 3 تا 5 سال است . اگر به هر دلیلی ازدواجی با فاصله سنی زیاد یا فاصله سنی معکوس پیش بیاید مشاوره ازدواج  برای جلوگیری از شکست این ازدواج راه کارهایی را برای زوج در نظر بگیرد . مشاور ابتدا زوج را آماده پذیرش و حل این مسئله میکند . به پذیرش رسیدن در مورد این نکته باعث میشود دیگر زوجین از حرفها و نگاه دیگران ناراحت نشوند . دوم مشاور مانع از این شود که زوج بزرگتر به زوج کوچکتر وابسته شود تا این وابستگی دردسر ساز نشود . سوم مشاوره خانواده به آنها کمک کند تا از اهداف خود بخاطر دیگری نگذرند تا احساس عدم رضایت و سرخوردگی در زوج بوجود نیاید .

 اهمیت فاصله سنی در ازدواج

سوالات متداول

تفاوت سن در ازدواج چه تاثیری بر درک مشترک زوجین دارد ؟

تفاوت سن در ازدواج زمینه ساز داشتن یک ازدواج موفق است . ازدواج موفق از درک متقابل و همراهی زوج می آید . در نتیجه تفاوت سن باید معقول باشد تا زوج درک درست و خوبی داشته باشند .

بهترین تفاوت سن در ازدواج چیست ؟

بهترین تفاوت سن اینست که هر دو در یک دهه سنی باشند . وقتی در فاصله سنی مناسب باشند یعنی به لحاظ فرهنگی و تربیتی در یک جامعه رشد کرده اند .

بهترین فاصله سنی در ازدواج از نظر روانشناسان چیست ؟

بهترین فاصله سنی بین 3 تا 5 سال است . زیرا در این بازه سنی از رشد و بلوغ جسمی و جنسی نزدیکی برخوردارند . که این نزدیکی باعث موفقیت در زندگی میشود .

مناسب ترین تفاوت سنی در ازدواج چیست ؟

مناسب ترین فاصله سنی در ازدواج یعنی مناسب ترین فاصله از لحاظ عقلی . دختر از پسر زودتر به بلوغ میرسد پس رشد هیجانی و عاطفی دختر باید در فاصله مناسبی از پسر باشد تا مشکلی پیش نیاید .

فاصله سنی در ازدواج از چند سال به بالا خوب نیست ؟

فاصله سنی از 7 یا 8 سال به بالا درست نیست . زیرا فاصله سنی زیاد باعث عدم هماهنگی و درک مطلب میشود . عدم تناسب فکری و هیجانی مانع رسیدن به ازدواجی همراه با احساس رضایت میشود .

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره روانشناسی و خانواده خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره آنلاین قبل از ازدواج به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع :روانشناسی زنان 

moshaver20...
ما را در سایت moshaver20 دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : آرش ravanshenasekhoob بازدید : 117 تاريخ : ساعت:

راه های تقویت اعتماد به نفس کودکان

اعتماد به ­نفس کودکان موضوعی است که این روزها یکی از دغدغه­ های اصلی والدین شده است. در روانشناسی هم برای این مهارت اساسی جایگاه خاص و ویژه­ ای قائل هستند تا آن­جا که درصد مراجعه کننده کودک با مشکل اعتماد به­ نفس به مراکز مشاوره روانشناسی رو به فزونی است. از طرف دیگر شاهد طیف وسیعی از بزگسالان مبتلا به اختلالات روانی هستیم که ریشه برخی از  آن­ها به محرومیت­ها و کمبود اعتماد به ­نفس کودکان مربوط میشود. اینجا اهمیت مشاوره خانواده غیر قابل کتمان است.

والدین این کودکان معمولا از خجالتی بودن، کم­حرفی،  ترسو بودن و نداشتن جسارت آن­ها شکایت دارند و از این­که کودک­شان در جمع دوستان و همبازی­ها نمی­توانند از حق خود دفاع کنندگله­مند هستند. جالب است بدانید، مشکل اعتماد به ­نفس کودکان  وارد حیطه مدرسه هم شده است و معلم و مسئولین مدرسه هم از انزوا، خجالتی بودن و عدم مشارکت کودک در فعالیت­های کلاسی به والدین متذکر می­شوند.

تقویت اعتماد به ­نفس کودکان

تقویت اعتماد به ­نفس کودکان امروزه مبحثی مهم در زمینه موفقیت و استعدادیابی می­باشد به ­نحوی که افراد سر و زبان دار و جسور و شجاع نسبت به کودکانی که حتی در مورد کوچک­ترین نیازهای خود به والدین متکی هستند، امکان پیشرفت و موفقیت بیشتری دارند. اهمیت تقویت اعتماد به ­نفس کودکان بر کسی پوشیده نیست، با توجه نرخ بالایی از مشکلات بزرگسالی که ریشه در کمبودهای­کودکی دارد، بنابراین می­توان حدس زد چه آینده ­ای در انتظار کودک محروم از بنیادی­ ترین مهارت های زندگی، خواهد بود. تمامی این موارد اهمیت اعتماد به ­نفس کودکاندرکودکان را آشکارتر می­کند.

در این مقاله سعی داریم تا شما را با اعتماد به ­نفس و راهکارهای ارتقا و تقویت آن آشنا کنیم.

اعتماد به ­نفس کودکان به چه معناست؟

اعتماد به ­نفس کودکان به این معناست: در مواجه با کارهای شخصی و امور محوله به توانایی­های خود در انجام آن­ها باور و اطمینان­خاطرداشته باشد.

قبل از اینکه به ارائه نکات لازم جهت افزایش اعتماد به ­نفس کودکان  بپردازیم، لازم می­دانیم ابتدا علائم مربوط به کمبود اعتماد به­ نفس در کودکان را بشناسیم و سپس در مورد نحوه رفع آن­ها صحبت کنیم.

علائم کمبود اعتماد به ­نفس کودکان

علائم کمبود اعتماد به ­نفس کودکان

علائم کمبود اعتماد به ­نفس کودکانشامل دامنه وسیعی از نشانه­ هاست. در ذیل به برخی از آن­ها اشاره میکنیم:

از مشخص ­ترین علائم کمبود اعتماد به ­نفس کودکان سرخ شدن و گل­انداختن صورت­شان در هنگام صحبت­ در جمع و پاسخ به سوال اطرافیان می­باشد، برای مثال در جواب به سوال اسمت چیه؟ سرخ و سفید می­شود و به تپق زدن می­افتد و در نهایت پدر یا مادرهستند که به جای او پاسخ می­دهند.

از دیگر علائم کمبود اعتماد به ­نفس کودکان  عدم تماس چشمی و نگاه­های­کوتاه وسریع به افراد حاضر در جمع است. این کودکان معمولا با دوستان­شان قاطی و صمیمی نمی­شوند، البته عکس آن نیز ممکن است اتفاق بیفتد یعنی آنقدر به دوستان می­چسبند که قدرت بیان و رفتار مستقل ندارند. از دیگر نشانه­ های کودکان با مشکل اعتماد به ­­نفس کتک خور بودن و مورد تمسخر قرارگرفتن در بین دوستان و همکلاسی­ها می­باشد.

موارد فوق نشان از کمبود اعتماد به ­نفس کودکان بود. درصورت مشاهده چند مورد از این علائم در فرزندتان به مشاور و روانشناس کودک مراجعه نمائید تا به موقع تحت درمان و آموزش مهارت­های لازم زندگی قرار گیرند.

سوالی که برای والدین پیش می­آید این است: ما در مقابل این نوع رفتار کودک چه کار باید انجام دهیم؟ وظیفه ما به­ عنوان والدین چیست؟

پاسخ سوال شما در ادامه مقاله آمده است.

راهکارهای افزایش اعتماد به ­نفس کودکان توسط والدین

راهکارهای افزایش اعتماد به ­نفس کودکان توسط والدین را در این بخش مورد بحث قرار می­دهیم.

  • ابراز محبت و توجه: یکی از نیازهای اساسی هر فردی بدون توجه به محدوده سنی دریافت توجه و محبت اطرافیان است. نیاز به حمایت عاطفی کودک توسط والدین برآورده می­شود. رفتارهای محبت آمیز والد به کودک می­تواند شامل بغل­کردن، بوسیدن، نوازش ­کردن و صدازدن او با صفات مثبت باشد. این مرحله از جمله راهکارهای افزایش اعتماد به ­نفس کودکان  است.
  • به نیازها و علایق او توجه کنید: مشکلی که در رفتار برخی والدین با فرزندشان دیده می­شود عدم توجه به خواسته­ ها و تمایلات آن­ها می­باشد، گویی کودک موظف است طبق نظر و میل پدر و مادرزندگی کند و نسبت به حقوق خود بی­توجه باشد.
  • با کودک خود مشورت کنید: این مورد به ویژه در مورد والدینی که به تازگی صاحب فرزند دیگری شده اند مناسب است. بهترین روش القای حس مفید و مهم بودن کودک و راهکارهای اعتماد به ­نفس کودکان ، کمک گرفتن از او در مورد خواهر و برادر تازه متولد شده است. با این­کار حس نوع دوستی و کارآمد بودن را در کودک پرورش داده­اید.
  • کودک را به ­خاطر اشتباهش سرزنش نکنید: اشتباه کردن و کوشش وخطا، خاص دوران­ کودکی است، در واقع هیچ کودکی بدون تجربه­ خطا با فرصت­های جدید آشنا نمی­شود. بنابراین به ­جای سرزنش و نقد کودک او را همراهی کنید تا رفتار درست را بیاموزد.
  • مهارت جرات­مندی را به کودک آموزش دهید: اکثر کودکان با مشکل اعتماد به ­نفس، نداشتن درک درستی از خواسته­ ها و نیازهایش در مقابل دیگران و نحوه بیان درست آن­هاست. در مهارت جرات­مندی به کودک یاد می­دهید چگونه بدون بی­ احترامی به­کسی به نیازهای خود پاسخ دهد.

بهترین راهکارهای تقویتاعتماد به ­نفس کودکان توسط والدین

  • در حضور دیگران کودک خود را مواخذه نکنید: رفتاری که والدین مستبد و سخت­گیر نسبت به فرزند خردسال خود دارند این است که وقتی متوجه اشتباه کودک شان می­شوند توجهی به اطراف و حضور دیگران ندارند و کودک را مورد تنبیه فیزیکی و کلامی خود قرار می­دهند که نتیجه­ای جز تخریب شخصیت و اعتماد به ­نفس کودکان  ندارد. بهتراست خطای کودک را در خلوت و دوستانه به او متذکر شد و راه­حل جایگزین و مناسب را به او ارائه داد.
  • به کودک خود قدرت بیان و اظهارنظر بدهید: این مورد هم در رابطه با عتماد به­ نفس مهم می­باشد. با توجه به اینکه یکی از روش­های توصیف ویژگی­های مثبت و توانایی­های هر فردی بیان کردن و به زبان آوردن آن­هاست، بنابراین کودکی که در خانواده حق بیان نداشته است نمی­تواند در این زمینه موفق شود و سکوت و انزوا را در بین جمع بودن و صحبت­ کردن ترجیح می­دهد.
  • گوش­ دادن و مهارت­ های ارتباطی را با کودک تمرین کنید: یکی از اصول ارتباطی موفق با دیگران، گوش دادن به صحبت­های طرف مقابل و درک احساسات میباشد که در پی آن به رفع نیازها و توجه به خواسته­ ها منجر می­شود. هم والدین هم کودک این اصل را در روابط­شان لازم است رعایت نمایند.

راهکارهای افزایش اعتماد به ­نفس کودکان توسط والدین

راهکارهای افزایش اعتماد به ­نفس کودکان دبستانی

راهکارهای افزایش اعتماد به ­نفس کودکان­ دبستانی جزو حیطه های تربیتی مهم می­باشد. با توجه به اینکه در این مقاله به مدرسه و مشکل معلم در ارتباط با کودک خجالتی و فاقد اعتماد به ­نفس اشاره­ شد، به­ همین خاطر نگاهی به وظایف مدرسه و معلم در خصوص راهکارهای افزایش اعتماد به ­نفس کودکان ­دبستانی می اندازیم.

  • مشارکت دانش­ آموز در فعالیت­های کلاسی: دانش ­آموزان را به گروه­های چندنفره تقسیم کنید و نقش سرگروه یا فرد ارائه دهنده درس را به کودک با اعتماد­ به نفس پائین بدهید.
  • ایجاد کلاسی آرام و به دور از استرس: این مورد به ویژه در روزهای امتحان شفاهی که جو متشنجی برای دانش­ آموز با اعتماد به­ نفس پائین محسوب می­شود، مناسب است.
  • محول کردن نقش نماینده کلاس به دانش ­آموز منزوی و خجالتی
  • تعیین زمان بحث آزاد: در پایان هفته زمانی از کلاس را به بحث آزاد اختصاص دهید که در آن هر دانش­ آموز مدتی کوتاه در مورد علایق و خواسته­ هایش در مورد مدرسه و هم­کلاسی­ها ارائه دهد.

موارد فوق از کاربردی­ترین راهکارهای افزایش اعتماد به ­نفس کودکان ­دبستانی برای معلم­هاست. امیدواریم با کمک و همکاری مدرسه و والدین در هرچه بیشتر شدن اعتماد به ­نفس کودکان قدمی برداریم.

سوالات متداول

برای اینکه کودکان پیش دبستانی عزت نفس داشته باشند چکنیم؟

بهترین کار این است که مشارکت آنها را در کار های فوق برنامه بیشتر ترغیب کنیم و تعامل آنها را با همکلاسی هایشان بیشتر کنیم.

کمبود عزت نفس کودکان چه علائمی دارد؟

از بارز­ترین علائم کمبود عزت ­نفس­کودکان سرخ شدن و گل­انداختن صورت­شان در هنگام صحبت­ در جمع و پاسخ به سوال اطرافیان می­باشد.

برای افزایش عزت نفس کودکان والدین چه کاری نباید انجام دهند؟

مشکل مهمی که در رفتار برخی والدین با فرزندشان مشاهده می­شود این است که به خواسته­ها و تمایلات کودکان خود توجه نمیکنند، گویی کودک موظف است طبق نظر و میل پدر و مادرزندگی کند و نسبت به حقوق خود بی­توجه باشد.

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره اعتماد به نفس به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

منبع:Simple Ways to Boost Your Child's Self-Esteem 

https://zoomlife.ir/reportage/1408-psychology-avije.html

 

moshaver20...
ما را در سایت moshaver20 دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : آرش ravanshenasekhoob بازدید : 107 تاريخ : ساعت:

کمبود عزت نفس از ویژگیهای افراد فاقد جرات مندی است که در افراد خجول، ترسو، کم حرف ،افسرده، مضطرب و افراد مبتلا به اختلالات شخصیت وابسته و اجتنابی دیده میشود. خصیصه اصلی این افراد ترس از بودن در جمع و ابراز وجود و بیان خواستهها و عدم رفع آنها میباشد. مشکل کمبود اعتماد به نفس در هر سنی و هر قشری از افراد ممکن است دیده شود؛ تنها تفاوتشان در شدت علائم و کیفیت آنها است، به طور مثال کودکان با مشکل کمبود اعتماد به نفس بر روی طیفی از خفیف، متوسط و شدید قرار میگیرند. در خصوص سایر گروههای سنی همین طیف برقرار است.

پیامدهای کمبود عزت نفس

پیامدهای کمبود عزت نفس از مواردی است که با آگاهی یافتن از آنها به اهمیت حضور اعتماد به نفس در زندگی مصمم تر میشوید. هر فردی نیاز به پیشرفت در زمینه های متفاوتی از جمله شغل، روابط، زندگی زناشویی دارد، در واقع رقابت سنگینی برای موفقیت بین افراد وجود دارد. اما آیا تمام افراد مسیر موفقیت را تا پایان طی میکنند؟ چند درصد افراد واقعا موفق میشوند؟ دلیل اینکه برخی پیروز و برخی بازنده و از ادامه رقابت حذف میشوند چیست؟

آیا تا به حال به این سوالات فکر کردهاید؟ به نظرشما جواب چیست؟ حتما شما در اطراف خود شاهد افرادی بودهاید که همه از آنها به عنوان اشخاص موفق و پیروز یاد میکنند. اگر دلیل موفقیت را از آنها جویا شوید بیشک به یکی از رموز پیروزی یعنی مهارت اعتماد به نفس اشاره خواهند کرد. اعتماد به نفس به معنی باور به تواناییهای خود در رسیدن به هدف و انجام امور است؛ یکی از گام های اصلی در رسیدن به تعالی و شکوفا شدن استعدادها میباشد. بنابراین پیامدهای کمبود عزت نفس نقطه مقابل پیروزی، رشد و تعالی خواهد بود.

پیامدهای کمبود عزت نفس

درمان کمبود عزت نفس

توجه به پیامدهای کمبود عزت نفس مانند زنگ هشدار عمل میکند و حاوی این پیام است: از مسیر زندگی سالم منحرف نشوید و برای موفقیت موانع را دور بزنید. یکی از موانع همانطور که در بالا ذکر شد کمبود اعتمادبهنفس میباشد؛ پس بد نیست در ادامه به پیامدهای کمبود عزت نفس اشارهای کنیم.

کارمند خجول و مضطربی را در نظر بگیرید که در مقابل بینظمی همکارش سکوت میکند و مسئولیت کارهای او را به دوش میکشد و خستگی و کلافگی کار زیاد را به خانه میبرد، چه تاثیر منفی بر روابط زناشویی و فرزندانش خواهد گذاشت؟

دانشآموزی با کمبود کمبود عزت نفس و ترس از حرفزدن، در پاسخ به سوال معلم سکوت میکند . یا همیشه ردیف آخر کلاس مینشیند و پشت بقیه همکلاسیها قایم میشود، چه نگرش منفی نسبت به خود پیدا میکند؟

نوجوانی به دلیل نداشتن جسارت و نه گفتن درجمع همسالان، گرفتار مصرفمواد و رفتارهای خطرناک و غیرقابلجبران میشود. از طرفی مایه سرافکندگی و شرم خانواده در مقابل دیگران میشود.

زوجهایی که بهدلیل فقدان مهارت های زندگی (جراتمندی، اعتمادبهنفس، مهارتهای ارتباطی)، در حل مشکلات خود به روشهای ناسازگاری چون: زور، قهر و دعوا متوسل میشوند و بچه بغل در دادگاهها به دنبال طلاق میدوند.

حالکه با پیامدهای کمبود عزت نفس آشنا شدید، به دلایل ایجاد کمبود اعتماد به نفس در افراد نگاهی میاندازیم. اینکه چه افرادی دچار کمبود اعتماد به نفس میشوند.

علائم کمبود عزت نفس

علائم کمبود عزت نفس دامنه گستردهای را شامل میشود که در ذیل به بارزترین آنها اشاره شده است.

عدم شناخت تواناییها و ویژگیهای مثبت خود: از جمله علائم کمبود عزت نفس، نداشتن درک درستی از توانمندیها و نقاط مثبت خود میباشد.

عدم مسئولیت پذیری: افراد با علائم کمبود عزت نفس از پذیرش مسئوولیت و تعهد در زمینه های شغلی، روابط بینفردی، فراری هستند؛ ریشه آن به عدم باور و ایمان به توانایی در انجام امور محوله میباشد. بهعنوان مثال: وقتی در خانه مسئوولیت پذیرایی از مهمانها به آنها واگذار میشود، بهدلیل ترس از خرابکاری و آبرو ریزی با بهانه تراشی و سپردن به افراد دیگر، سعی میکنند از زیرکار در روند.

مقایسه گر هستند: مدام خود را با دیگران مقایسه میکنند و ویژگیهای مثبت این افراد را بزرگ جلوه میدهند و خود را ضعیف و ناتوان میبینند.

بی تحرک و منفعل هستند: معمولا این افراد با ورزش، تفریح کردن، میانه خوبی ندارند. زمان خود را صرف فعالیت های بیتحرکی مثل: تماشای تلویزیون، شنیدن موسیقی میکنند.

خودکم بینی دارند: موفقیت های خود را ناچیز و بیاهمیت میپندارند و معتقدند از پس هیچ کار سختی برنمیآیند.

ریسک پذیر نیستند: اهل خطر کردن در مسیر موفقیت نیستند. معمولا از فعالیتهای هیجانی و تجارب تازه دوری میکنند.

از جمع فراری هستند: برخی از افراد با علائم کمبود عزت نفس از حضور در جمع و صحبت در مقابل دیگران امتناع میکنند. معمولا خود را با گوشی، تلویزیون، کتاب سرگرم میکنند.

به تنهایی علاقه دارند: علیرغم میل باطنیشان جهت حضور در فعالیتهای گروهی، ترجیح میدهند به تنهایی کاری را انجام دهند؛ بهاصطلاح "سعی میکنند تو چشم کسی نباشند".

درمان کمبود عزت نفس

مهمترین علائم کمبود عزت نفس

فاقد مهارتهای ارتباطی: این افراد در برقراری و تدوام رابطه مشکل دارند. کم پیش میآید فردی که از عدم اعتماد به نفس رنج میبرد، شروعکننده یک گفتوگو باشد، معمولا در روابط خیلی قاطی نمیشوند و سرد و انعطاف ناپذیر رفتار میکنند. تماس چشمی ضعیفی دارند و خیلی اهل حرف زدن و توضیح دادن نیستند. در مقابل سوالات دیگران کوتاه جواب میدهند و دنبال راهی برای قطع صحبت و ترک موقعیت میگردند. این مورد در بین افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی بیشتر دیده میشود ، مشخصه اصلی این افراد، گریز از جمع، بهدلیل ترس از تحقیر شدن و مورد تمسخر واقع شدن توسط دیگران میباشد.

بد بین هستند: به جنبههای منفی هر رویدادی بیشتر توجه میکنند. موفقیتهای خود را به عوامل بیرونی، چون: شانس، تقدیر، افراد نسبت میدهند؛ در مقابل خود را عامل اصلی شکستهایشان میدانند و خود را سرزنش و نقد میکنند. این مورد در افراد افسرده به وفور دیده میشود، این دید منفی نه تنها خودشان، بلکه دیگران و دنیای اطراف را هم در بر میگیرد.

من نمیتوانم: جمله خیلی معروفی که به کرات از زبان افراد با اعتمادبهنفس پائین شنیدهای میشود.

امیدی به تغییر ندارند: برای این افراد تغییر، واژهای نامانوس و غریب است. آنها معتقدند همانطورکه هستند باید به زندگی ادامه دهند و هیچ راهی برای حل مشکل و تغییر ویژگیهای منفی وجود ندارد. بههمیندلیل، معمولا در مقابل پیشنهاد اطرافیان جهت مراجعه به مراکز مشاوره روانشناسی و تحت درمان قرار گرفتن، مقاومت به خرج میدهند؛ البته این طرز تفکر در همان مراحل اولیه بیشتر دیده میشود و به مرور با قرار گرفتن در روند مشاوره خانواده و درمان از میزان آن کم میشود و به مراتب انگیزه و امید فرد به تغییر و اصلاح سبک زندگی و ضعف هایش بیشتر میشود.

دلایل ایجاد کمبود عزت نفس

دلایل ایجاد کمبود عزت نفس و چه افرادی دچار کمبود اعتماد به نفس هستند؟ در این بخش مقاله توضیح داده میشود. دلایل ایجاد کمبود عزت نفس را به تفکیک دوره های سنی در پائین آوردهایم.

کودکی - نوجوانی: والدین سختگیر یا سهلگیر، تنبیه بدنی، سوء رفتار جسمی، جنسی توسط مراقبین ، والدین سرد و انعطاف ناپذیر در ابراز محبت، محیط سرزنشگر و نقاد، تبعیض بین فرزندان، مقایسه با همسالان، نادیده گرفتن موفقیتهای کودک و نوجوانان، اغراق در شکستها و نقاط ضعف، افتتحصیلی و ترکتحصیل نوجوان، محیط خانگی نامعتبر و آلوده به مصرفمواد، مشکلات روانی (افسردگی، اضطراب فراگیر، اضطراب اجتماعی و سوءمصرفمواد).

بزرگسالی: از جمله دلایل ایجاد کمبود عزت نفس در بزرگسالی، میتوان به این موارد اشاره کرد: مشکلات مالی، محیط کاری پر از استرس و ارزیابیهای منفی، زندگی زناشویی ناموفق، اعتیاد، تجارب کودکی آسیبزا، مشکلات روانی(افسردگی، اضطراب اجتماعی)، اختلالات شخصیت(اختلال شخصیت وابسته و اجتنابی)، محیط خانوادگی سرزنشگر، نادیده گرفتن موفقیتها و بزرگنمایی شکستهای افراد توسط دیگر اعضای خانواده، معاشرت با افراد بدبین و منفی، ناامیدی و درماندگی.

علائم کمبود عزت نفس

سوالات متداول

اعتماد به نفس چیست؟

اگر شما از میزان بالایی اعتمادبه نفس برخوردارید، باید به شما تبریک گفت، اما لازم است بدانید که اعتماد به نفس یک مهارت است و در صورتی که تقویت و تربیت نشود احتمال دارد همانند هر مهارت دیگری افت کند و برای شما دردسرساز شود، پس حتما راهکارهای ارتقا و بهبود آن را هر روز با خود مرور کنید.

اگر اعتماد به نفس نداشتیم چکارکنیم؟

شما باید بتوانید میزان اعتمادبه نفس خود را بسنجید. مشخص کنید در چه سطحی از آن قرار میگیرید. اگر پس از بررسی خودتان به این نتیجه رسیدید که در سطح پائینی از اعتماد به نفس قرار دارید، در اولین قدم به روانشناس و مشاور حرفهای مراجعه کنید و در خصوص بهبود و ارتقای مهارت اعتماد به نفستان تلاش نمائید.

اعتماد به نفس به سن خاصی محدود میشود؟

خیر اعتماد به نفس به سن خاصی محدود نمیشود و باید در سراسر عمر و دوره های رشدی انسان مورد توجه قرار گیرد.

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره اعتماد به نفس به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

منبع: چرا برخی افراد از مشاوره خانواده می ترسند؟

moshaver20...
ما را در سایت moshaver20 دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : آرش ravanshenasekhoob بازدید : 107 تاريخ : ساعت: